Integritetspolicy och cookie-deklaration
Integritetspolicy
FlĂŒgger Sweden ABs kunder, potentiella kunder till och mottagare av nyhetsbrev
PĂ„ FlĂŒgger Sweden AB (âFlĂŒggerâ) behandlar vi endast de personuppgifter som krĂ€vs för de Ă€ndamĂ„l för vilka de samlas in. Vi ser till att följa dataskyddslagstiftningen, och det Ă€r viktigt för oss att du har förtroende för vĂ„r behandling av dina personuppgifter.
I denna integritetspolicy kan du lÀsa om vÄr behandling av dina uppgifter som kund, potentiell kund och mottagare av vÄrt nyhetsbrev.
1. Personuppgiftsansvarig
Den juridiska person som ansvarar för dina personuppgifter Àr:
FlĂŒgger Sweden AB
GrönkullenÂ
517 81 Bollebygd
SverigeÂ
Organisationsnummer 556479-2116
Tel. +46 033-700 24 00
E-post:Â gdpr@flugger.com
Webb:Â www.flugger.se
Om du har nÄgra frÄgor om vÄr behandling av dina personuppgifter Àr du alltid vÀlkommen att kontakta vÄr juridiska avdelning pÄ e-postadressen ovan.
2. Kategorier av personuppgifter
De personuppgifter vi behandlar om dig som kund eller potentiell kund kan innefatta:
- identifierande information, inklusive namn, företagsnamn, adress, telefonnummer, e-postadress, organisationsnummer, FlĂŒggers kundnummer och eventuellt födelsedag
- köphistorik
- betalningshistorik, betalningsuppgifter och kreditbetyg
- information som ingÄr i vÄr korrespondens med dig
- personnummer
- Cookies och elektroniska spÄr
3. Syfte och rÀttslig grund
VÄr databehandling har följande syfte och rÀttsliga grund:
Syfte | RĂ€ttslig grund |
---|---|
1. Hantering av befintliga och potentiella kundrelationer | Â |
I samband med dina bestÀllningar och inköp behandlar vi dina identifierande uppgifter, betalningsuppgifter, elektroniska spÄr frÄn dina inköp i webbutiken och information som ingÄr i vÄr korrespondens med dig. | Artikel 6.1 b i GDPR om behandling som Àr nödvÀndig för att ingÄ ett avtal och för fullgörandet av ett avtal och artikel 6.1 c i GDPR om behandling som Àr nödvÀndig för att uppfylla en rÀttslig skyldighet. |
NÀr vi beviljar kredit till företagskunder (enmansföretag) behandlar vi identifierande information, betalningshistorik och kreditvÀrdighet. | Artikel 6.1 b i GDPR om behandling som Àr nödvÀndig för att ingÄ ett avtal och för fullgörandet av ett avtal. |
NÀr vi beviljar kredit till privatkunder anvÀnder vi identifierande information, betalningshistorik, kreditvÀrdighet och personnummer för identifiering. | Artikel 6.1 b i GDPR om behandling som Àr nödvÀndig för att ingÄ ett avtal och för fullgörandet av ett avtal och 3 kap. 10 § i dataskyddslagen. |
2. Marknadsföring, nyhetsbrev och allmÀnna kundrelationer |  |
I syfte att bygga upp och utveckla befintliga och potentiella kundrelationer, inklusive att skicka ut nyhetsbrev, behandlar vi identifierande information, köphistorik och information som ingĂ„r i vĂ„r korrespondens med dig. VĂ„ra nyhetsbrev innehĂ„ller spĂ„rningspixlar, som gör det möjligt att registrera och analysera loggfiler. FrĂ„n pixeln kan vi se om och nĂ€r ett e-postmeddelande öppnas av mottagaren, och vilka lĂ€nkar i e-postmeddelandet som mottagaren har klickat pĂ„. | Artikel 6.1 f i GDPR om behandling som Ă€r nödvĂ€ndig för berĂ€ttigade intressen som inte Ă„sidosĂ€tts av den registrerades intressen. FlĂŒggers berĂ€ttigade intressen Ă€r att frĂ€mja vĂ„r verksamhet och tillhandahĂ„lla vĂ„ra kunder bĂ€sta möjliga service och specialerbjudanden. |
3. Sociale medier (Facebook, Instagram och TikTok) | Â |
NĂ€r du besöker FlĂŒggers sidor pĂ„ sociala medier som Facebook, Instagram och TikTok samlas data in om dig, som FlĂŒgger och det specifika sociala mediet gemensamt Ă€r personuppgiftsansvariga för. Syftet med denna behandling Ă€r att FlĂŒgger ska ta emot anonymiserade data frĂ„n sociala medier om besökare pĂ„ vĂ„ra sidor. NĂ€r du skriver till oss via sociala medier kommer vi att behandla de personuppgifter som ingĂ„r i vĂ„r korrespondens med dig. Syftet Ă€r att kunna besvara din förfrĂ„gan. Avtalet mellan FlĂŒgger och Facebook finns hĂ€r, och du kan lĂ€sa om Facebooks behandling av dina uppgifter hĂ€r ,Instagrams hĂ€r och TikToks hĂ€r. |
Artikel 6.1 f i GDPR om behandling som Ă€r nödvĂ€ndig för berĂ€ttigade intressen som inte Ă„sidosĂ€tts av den registrerades intressen. FlĂŒggers berĂ€ttigade intresse Ă€r att fĂ„ insikt i Facebook-besökarna och att kunna svara pĂ„ förfrĂ„gningar pĂ„ Facebook och Instagram. |
4. Cookies och elektroniska spÄr |  |
NÀr du besöker vÄr webbplats placeras cookies ut, och vi samlar in din IP-adress och data om din anvÀndning av webbplatsen. Vissa cookies Àr nödvÀndiga, medan andra Àr funktions-, statistik- eller marknadsföringscookies och kan markeras eller avmarkeras i ditt samtycke till cookies. Viss information kommer att överföras till tredje part. Du kan lÀsa mer om cookies och uppdatera eller Äterkalla ditt samtycke till cookies i vÄr cookiepolicy nedan. |
Artikel 6.1 a i GDPR om behandling som den registrerade samtyckt till och artikel 6.1 f i GDPR om behandling som Ă€r nödvĂ€ndig för berĂ€ttigade intressen som inte Ă„sidosĂ€tts av den registrerades intressen. FlĂŒggers berĂ€ttigade intressen Ă€r att kunna erbjuda en intressant, relevant och funktionell webbplats. |
4. AnvÀndning av spÄrningspixlar för marknadsföring
NĂ€r du registrerar dig för vĂ„rt nyhetsbrev, accepterar vĂ„ra cookies, eller köper varor frĂ„n oss skickar FlĂŒgger i vissa fall icke reversibel hashad information i form av e-postadress, adress, telefonnummer och i vissa fall information om dit intresse av en eller flera av FlĂŒggers produkter till Facebook (Meta) och TikTok. Det beror pĂ„ att FlĂŒgger anvĂ€nder anpassade mĂ„lgrupper (som Ă€ven kallas lookalike-mĂ„lgrupper) för att kunna skapa mĂ„lgrupper för efterföljande annonsering.
Den rĂ€ttsliga grunden för vĂ„r behandling av dina uppgifter Ă€r vĂ„rt intresse av att sprida kunskap om FlĂŒggers produkter och tjĂ€nster, inklusive till andra personer som kan ha liknande intresse av produkter frĂ„n FlĂŒgger, jĂ€mför med dataskyddsförordningen, GDPR, artikel 6, underavsnitt 1, bokstav f â se möjligen Ă€ven punkt 3 ovan. Det övergripande syftet Ă€r alltsĂ„ marknadsföring och varumĂ€rke.
Utöver möjligheten att göra invĂ€ndningar mot vĂ„r behandling för detta Ă€ndamĂ„l i enlighet med avsnitt 7 nedan kan du Ă€ven invĂ€nda mot Facebook och TikTok genom att Ă€ndra instĂ€llningarna och inaktivera âAnpassade mĂ„lgrupper och lookalike-mĂ„lgrupperâ. Du kan Ă€ven göra detta genom att följa instruktionerna pĂ„ följande lĂ€nkar:
- Facebook: https://www.facebook.com/help/568137493302217
- TikTok:https://support.tiktok.com/en/account-and-privacy/personalized-ads-and-data/personalization-and-data
Dina personuppgifter behandlas uteslutande i det syfte som nĂ€mns ovan sĂ„ lĂ€nge vi lagligen fĂ„r behandla informationen med avseende pĂ„ andra Ă€ndamĂ„l, och sĂ„ lĂ„nge vi har ett lagligt cookie-medgivande, om behandlingen har gjorts pĂ„ denna grund eller tills vi fĂ„r din invĂ€ndning mot behandlingen av dina personuppgifter för Ă€ndamĂ„let ovan. Eftersom Facebook har ett moderbolag i USA kan det finnas en risk för Ă„tkomst till dina personuppgifter frĂ„n detta osĂ€kra tredje land. FlĂŒgger har dock sĂ€kerstĂ€llt att dina personuppgifter hashas (krypteras) och utöver detta har FlĂŒgger gĂ„tt in i EU-kommissionens standardförordning med Facebook och TikTok som grund för all överföring.
5. Kategorier av mottagare
FlĂŒgger kommer endast att lĂ€mna ut information om dig i strikt överensstĂ€mmelse med reglerna för behandling av personuppgifter och annan svensk lagstiftning. Vi kommer i varje enskilt fall göra en bedömning av om ett sĂ„dant utlĂ€mnande krĂ€ver ditt uttryckliga samtycke, eller om utlĂ€mnande kan ske pĂ„ en annan rĂ€ttslig grund.
Vi lÀmnar ut eller gör personuppgifter tillgÀngliga för följande kategorier av mottagare:
- VÄra personuppgiftsbitrÀden baserat pÄ personuppgiftsbitrÀdesavtal
- Banker i samband med administration av betalningar
- Inkasso- och kreditvÀrderingsinstitut vid beviljande av kredit och i hÀndelse av nödlidande lÄn/krediter
- Offentliga myndigheter i samband med lagstadgad rapportering
- Medarbetare som Àr oberoende personuppgiftsansvariga
- Andra företag i FlĂŒgger-koncernen för administration och stöd
- FlĂŒggers franchisebutiker om du vĂ€ljer att hĂ€mta en bestĂ€llning du gjort i webbutiken i en franchisebutik
6. Ăverföring till tredje land
I vissa fall, inklusive nĂ€r vi tillhandahĂ„ller support för vĂ„ra webbtjĂ€nster, kan dina personuppgifter överföras till personuppgiftsbitrĂ€den i lĂ€nder utanför EU/EES. Vi kommer endast att överföra personuppgifter till personuppgiftsbitrĂ€den i lĂ€nder som EU-kommissionen anser vara sĂ€kra tredjelĂ€nder, eller som har lĂ€mnat de nödvĂ€ndiga dataskyddsgarantierna genom EU-kommissionens standardavtalsbestĂ€mmelser.Â
Om du vill veta mer om denna behandling kan du kontakta oss via e-post pÄ gdpr@flugger.com.
7. Radering
Vi raderar data om dig nÀr de inte lÀngre krÀvs för de ÀndamÄl för vilka de behandlades.
För att sÀkerstÀlla korrekt hantering av Äterkommande kundrelationer, potentiella klagomÄl, garanti- och bokföringsskyldigheter, och för att kunna uppfylla andra skyldigheter, har vi konstaterat att vi mÄste behÄlla data i upp till sju (7) rÀkenskapsÄr plus frÄn det Är dÄ kundrelationen upphörde.
För framtida och potentiella kunder som omfattas av marknadsrelaterade aktiviteter följer vi gÀllande regler i marknadsmissbrukslagen samt iakttar rÀttvis marknadsföringspraxis.
8. Dina rÀttigheter
NÀr vi behandlar dina personuppgifter har du följande rÀttigheter enligt lag:
- du har rÀtt till information om och till rÀttelse eller radering av de uppgifter vi behandlar om dig.
- Du har ocksÄ rÀtt att begÀra begrÀnsning av behandlingen av dina personuppgifter samt att invÀnda mot den, inklusive och i synnerhet vid profilering och direktmarknadsföring.
- I vissa fall har du rÀtt att erhÄlla de personuppgifter som du har lÀmnat till oss i ett strukturerat, vanligt förekommande och maskinlÀsbart format samt att överföra data till en annan personuppgiftsansvarig.
- Om vi behandlar dina personuppgifter pÄ grundval av ditt samtycke kan du nÀr som helst Äterkalla ditt samtycke.
Om du vill utöva nÄgon av dessa rÀttigheter ber vi dig kontakta vÄr juridiska avdelning via e-post pÄ gdpr@flugger.com. Vi kommer dÄ att göra en bedömning av om det Àr möjligt att tillgodose din begÀran. Du kommer att fÄ vÄrt svar sÄ snart som möjligt och senast en mÄnad efter att vi mottagit din förfrÄgan.
Om du inte Àr nöjd med vÄrt svar, eller om du vill invÀnda mot det sÀtt som dina personuppgifter har behandlats, kan du klaga hos Datainspektionen. Kontaktuppgifter till dataskyddsmyndigheten finns pÄ www.datainspektionen.se.
Â
Version 3.0, uppdaterad juli 2023.