Kulörkänslor och förvandlingar
Namn: Sara Garanty
Bor: I Stockholm, Sverige
Yrke: Kulörkonsult och inredningsarkitekt med inriktning på färgpsykologi
Utbildning: Inredningsdesign och färgpsykologi, Barcelona
Kännetecken: Målar väggar som terapi. Kulörerna i hemmet har hon valt utifrån psykologiska tillstånd.
Portal till en annan dimension
Det känns inte som att kliva in i en lägenhet. Det känns som att kliva in i ett sinnestillstånd. En plats där kulörerna inte stannar kvar på väggarna, utan överskrider dem. Som om de läcker ut. Ändrar form. Tillstånd. Dimension. De sitter inte fast på väggen. De rör på sig. In i dig. Gör något med dig.
Redan i hallen möts man av en djupblå kulör och när man går till höger uppenbarar sig en väggmålning, skapad i samarbete med konstnären Amandah L’Narte. Som en övergång till en ny stämning.
Syftet är tydligt ...
”Jag ville skapa ett utrymme som känns som att kliva in i en annan dimension. En plats där du kan andas och där ditt sinne kan koppla av.”
Själva målningen innehåller 18 olika kulörer, bland annat Flügger 1458, Flügger 1447, Arne Aksel Prince, Arne Aksel Japan och Flügger 1352. De många lagren i målningen skapar en känsla av förvandling ... övergångar ... utan att låsa fast betraktaren vid en viss tolkning.
Att kliva in i Saras hem känns som att öppna en dagbok skriven i kulör. Ett manifest av olika nyanser. Varje hörn, varje kulörton, varje yta bär spår av ett rikt inre liv.
”Vi vet inte riktigt hur färger fungerar tillsammans. Hur de leker tillsammans. Hur de samspelar med varandra. Och hur de leker med ljuset. I lägenheten, bostaden, huset. Kulör är en hel vetenskap.”
Ett hem designat för olika sinnesstämningar
Sara beskriver färger som mycket mer än bara kulör på väggen.
”För mig är kulör inte bara en yta. Det är en frekvens och vibration som påverkar dina känslor.”
I vardagsrummet målade hon väggarna i den ljusrosa kulören ”Pink Picnic” och taket i den mörkare rosa nyansen ”Flamingo” för att skapa kontrast. Den djupa vinröda kulören på paneler och karmar utgör en motpol till de ljusrosa nyanserna, medan en mintgrön dörr ger en lekfull touch.
”Vårt samhälle är just nu ganska dystert ... och rosa är den kulör som höjer humöret mest.” Hon berättar att den får dig att känna dig glad och fylld av energi ... som att öppna en flaska champagne: bubblande glädje.
”Jag har alltid haft svårt för rosa, men den här nyansen ... den får mig att släppa taget!”
Den är inte gullig. Den är avväpnande. Som ett första andetag efter att ha fått lite distans ”Det påminner mig om mitt tonårsrum. Det var också rosa, men det här är annorlunda. Det är inte romantiskt, det är mer som ... en paus. Ett sätt att komma hem till sig själv.”
Gult för frid i själen
I köket är det en mjuk gul kulör som dominerar. En av Saras absoluta favoritkulörer. Den lyfter humöret och ger energi, men har också en inbyggd boost för självförtroendet.
”Det är inte en färg som smyger sig på. Den är mild, öppen. Lite som ett inre andetag.”
Den har noggrant valts ut eftersom den väcker minnen från barndomens varma sol och gröna blad. Ett minne som hon bär med sig som en kulörkod genom hela livet.
”Jag har ett barndomsminne ... jag är runt sju år gammal. Vi är i Värmland och jag står på en brygga. Solen värmer i nacken och det finns en väldigt speciell gröngul nyans i landskapet. Den kulören har aldrig lämnat mig.”
Den gula kulören fungerar som en varsam förlängning av dagsljuset.
Kulör som känslomässigt verktyg
För Sara har kulörer en förmåga att förändra vår sinnesstämning. Även väggkulören kan lugna ett stressat nervsystem eller aktivera ett kreativt fokus.
”Om jag målar över något är det inte för att jag ångrar det. Det är för att jag är på en ny plats nu.”
Kulörerna får komma och gå. Ingen färg är permanent. Men de uppstår aldrig utan orsak.
Sara arbetar inom kulörvärlden
”Jag brukar säga att jag har många titlar. Ibland säger jag att jag är färgsättare, kulörexpert, färgpsykolog eller färgkonsult.”
Den första frågan inför varje projekt är ...
”Vad vill du uppnå i det här rummet? Vilken känsla vill du att det ska ge dig?”
Först därefter väljer hon kulörerna.
”Det handlar inte bara om att göra det vackert ... Den första frågan är alltid: Vad vill du känna i det här rummet?”
Kulör framför rädsla
Sara medger att många människor är rädda för kulör.
”Det som människor ofta kämpar med är en rädsla för kulör.”
Det är sällan en medveten rädsla, utan snarare en osäkerhet. Ett tvivel på hur man arbetar med nyanser och ljus. Därför vägleder Sara försiktigt sina kunder ut ur deras bekvämlighetszon. Hon förklarar hur vissa kulörer kan påverka våra sinnen: blått skapar lugn och fokus, grönt ger balans och välbefinnande, gult främjar glädje och lärande, medan rött väcker energi,
men kan kännas överstimulerande om den dominerar.
För henne är kulör inte bara dekorativ, utan en grundläggande förutsättning för livet.
”Kulör är lika viktigt som sömn och mat.”
Saras arbetssätt är intuitivt och förankrat i det kroppsliga ... En metod där sinnena får leda.
”Jag målar inte för andra. Jag tar inte bilder för Instagram. Det här handlar om mig. Mitt behov av lugn och ro.”
Från Värmland till Barcelona till Stockholm
Sara växte upp i en grå förort till Stockholm, där klassrummen var vita och fkulörlösa. I Barcelona studerade hon inredningsdesign och fick en introduktion till färgpsykologi.
”Mina lärare uppmuntrade oss att använda kulör ... och särskilt färgpsykologi. Vi hade ett helt år med kulörlära.”
När hon flyttade tillbaka till Sverige 2018 möttes hennes strategi med skepsis.
”Allt var vitt ... väggar, tak, kök, till och med golven.”
Till en början kom bara fem personer till hennes föreläsning om färgpsykologi. Men hon höll ut.
”Nu när jag har jobbat med det i över 15 år märker jag att folk börjar bli mer nyfikna. De börjar själva känna att kulör gör något med dem.”
En plats du kan kalla ditt hem
De dagar då hennes tankar går på högvarv och hon behöver något utan ord träder kulörerna fram.
Kulörerna är hennes vittnen. Ett reflekterande verktyg som skapar harmoni, öppnar upp för läkande och ger plats för glädje och närvaro.
”Jag tänker inte i termer av inredning, utan i termer av inre tillstånd. Jag målar inte för stilens skull. Jag målar för stabilitetens skull.”
För Sara är hemmet en förlängning av hennes nervsystem.
Ett utrymme som anpassar sig.
Som en väderförändring i kulörnyanser.
För att kunna vara i det.
”Måla det du känner. Byt kulör när du byter plats.”